تاریخ : شنبه 14 آذر 1394 |
شرق: امیرمحمد تفتی، آوازخوانی است که بهمنماه ١٣٤٨ در یزد متولد شد. از کودکی در محضر پدر به فراگیری تلاوت قرآن پرداخت. با شروع مقطع دبیرستان بهطورجدی فراگیری هنر موسیقی و آواز را دنبال کرد و نزد اصغر حجفروش و اصغر حسینی، گوشههای آوازی و برخی تصانیف را آموخت که حاصلش کسب مقام اول کشوری در اردوهای رامسر و نیشابور بود. با ورود به دانشگاه، تمرینات مستمر و منظم خود را ادامه داد و در مسابقات موسیقی دانشجویان در میان برگزیدگان رشته آواز جای گرفت. پس از فارغالتحصیلی به تهران مهاجرت کرد و حدود دوسال در محضر استاد مجید کیانی ردیف مرحوم دوامی را فراگرفت. تفتی ضمن پژوهش و تحقیق در زمینه فلسفه هنر، تاریخ، عرفان و ادبیات ایران، ١٠ سال در مجالست و مؤانست با استاد فقید، پرویز مشکاتیان، توانست مباحث مختلف موسیقی و بهویژه مبحث تلفیق شعر و موسیقی را درک و دریافت کند؛ استادی که سالها بعد، برای او قطعاتی نوشت و اجرا کرد. از فعالیتهای تفتی در حوزه موسیقی میتوان به اجرای برنامه با گروه وزیری به سرپرستی کیوان ساکت در سال ١٣٧٨ اشاره کرد. تفتی در سال ٧٩ و ٨٠ نیز در کنسرت گروه عارف به سرپرستی هنرمند فقید، پرویز مشکاتیان، حضور داشت. در سال ١٣٨٣ در دومین جشنواره فرهنگی- هنری ایران در بریتانیا برنامه اجرا کرد و سپس در همان سال نیز به اجرای کنسرتهایی در استان یزد از جمله اجرای برنامهای به دعوت خانه موسیقی و میزبانی استاد محمدرضا شجریان به مناسبت بزرگداشت هنرمند فقید، ایرج بسطامی و نیز افتتاحیه باغ هنر استاد شجریان در دیماه بههمراه گروه نیستان به سرپرستی کوروش متین پرداخت. در سال ١٣٨٥ اجرای برنامهای در کنگره بینالمللی بزرگداشت امیرخسرو دهلوی در هند را برعهده داشت و در سال ٨٦ نیز در کنگره بینالمللی بیدل دهلوی نیز کنسرتی برگزار کرد. همان سال آلبوم «سبز جاودان» را به آهنگسازی نوید دهقان منتشر کرد. در سال ٨٩ نیز با گروه نوای کویر در قبرس به اجرای کنسرت پرداخت و بعد در همان سال آلبوم «رمز مستی» را با تنظیم بهرام ساعد راهی بازار موسیقی کرد. این آلبوم که توسط مؤسسه آوای باربد منتشر شده، شامل تصانیفی در دو دستگاه موسیقایی افشاری و ابوعطاست. دستگاه افشاری این آلبوم، تصنیف «رها» ساخته بهرام ساعد، «جانمجانم» با شعر و آهنگ علیاکبر شیدا، «قلندرانه» ضربی ساخته بهرام ساعد با آواز درآمد و جامهدران با شعر مولانا، «ساز و آواز عراق» با شعر مولانا، تصنیف «شیدا شدهام» با کلام رحیم معینیکرمانشاهی، «ساز و آواز مثنوی» با شعر ه. ا. سایه و تصنیف «زلف نگار» را شامل میشود. در دستگاه ابوعطا نیز «هجران» ساخته بهرام ساعد، تصنیف «امان ز هجر رخ یار» شعر و آهنگ محمدعلی امیرجاهد، تصنیف «مطرب مجلس» با آهنگ رضا محجوبی و کلام رضا کمال و همینطور تصنیف «گیله دخترجان» نیز در این آلبوم ضبط شدهاند. در این آلبوم قطعات تصویری «جانمجانم»، تصنیف «مطرب مجلس و گیله دخترجان» و تصنیف «بهار دلکش» در رایانه قابل مشاهده هستند. در آلبوم «سبز جاودان» نیز امیرمحمد تفتی، تصنیف «مهتاب» نیما یوشیج را در کنار ساز و آواز دشتی ه.ا.سایه، تصنیف «سبز جاودان» سیاوش کسرایی، «نسیم پیروزی» و «ساز و آواز شور» حافظ، «چون رسد هنگام»، ادامه ساز و آواز و همچنین تصنیف «شبزدگان» سروده سیاوش کسرایی گردهم آورده است. این آلبوم تفتی را مؤسسه نهاله رودکی روانه بازار موسیقی کرده و پخش آن را ایرانگام برعهده دارد. اما در آلبوم «شهر بیصدا» که توسط آوای باربد و پس از آن دو آلبوم منتشر شده، اشعار سعدی، عارف قزوینی و شفیعیکدکنی توسط تفتی در دستگاه ماهور و بیات ترک اصفهان به آواز درآمدهاند. در این آلبوم نوازندگی تار و سهتار را کیوان ساکت، پیانو را سامان احتشامی و تنبک را نیز ارژنگ کامکار برعهده دارند که ترکیب این سازها با آواز امیرمحمد تفتی، ترکیبی بینظیر از موسیقی و آواز را رقم زده است. در این آلبوم که در استودیو بل ضبط شده، صدابرداری و میکس و مسترینگ را امید نیکبین برعهده داشته و این آلبوم تابستان ٩١ روانه بازار موسیقی شده است. «بیبرگی» نیز آلبوم دیگر تفتی است که توسط مؤسسه فرهنگی - هنری چهارباغ منتشر شده؛ آلبومی که آهنگ تصانیف و آوازش برعهده امیرمحمد تفتی است و تنظیم موسیقی را پویا سرایی برعهده دارد و تصانیف در سه دستگاه سهگاه، بیات ترک و دشتی خوانده شدهاند. تصنیف سودای جنون، سازوآواز مخالف سهگاه و تصنیف بانگ در دستگاه سهگاه، تصنیف نام تمنا، سازوآواز بیات ترک و تصنیف پردهدرپرده نیز متعلق به دستگاه بیات ترک و همچنین تصنیف گریه عارف در دستگاه دشتی خوانده شدهاند. در این آلبوم شروین مهاجر، کمانچه، پاشا هنجنی، نی، اصغر عربشاهی، تار، مصباح قمصری، بم کمان، بهناز بهنامنیا، عود، حامد افشاری، قیچک، علی پژوهشگر، عود، آزاد میرزاپور، تار، پویا سرایی، سنتور و تنبک، علی پورمقدم، صدابرداری و میکس و مسترینگ را عهدهدار بودهاند و آلبوم نهایتا در استودیو مهرآوا ضبط و گردآوری شده است. امیرمحمد تفتی در توضیح این آلبوم نوشته است: «قطعه گریه عارف ساخته و سروده عارف قزوینی در سوگ کلنل محمدتقیخان پسیان است. اینجانب در سال ٨٨ در فقدان دوست و استاد عزیزم پرویز مشکاتیان این تصنیف را با تنظیم پویا سرایی بازخوانی کرده و به استاد عزیزم تقدیم کردم. شاید که گوشهای از زحمات بیدریغش را جبران کرده باشم. غزلی که در آواز مخالف سهگاه خواندهام، روایت عاشقی است که با بیپروایی بهدنبال معشوقی میگردد که او را بیباده مست گرداند تا دلش را در گرو او گذارد. انگار که او را مییابد و معشوق دل او را میرباید و در تصنیف بانگ، عاشق بیدل بانگ برمیآورد که دل مست او به کجا میرود و معشوق نیز دل پاسخ او را صریح و روشن میدهد. هرچند مولانا این دو غزل را در زمانهای جداگانه سروده است اما ارتباط آن دو مرا واداشت تا داستان خیالی خود را از قول آن پیر فرزانه در دو قطعه روایت کنم».آلبوم «نای سرگشته» نیز با آواز امیرمحمد تفتی و با آهنگسازی و تارنوازی کیوان ساکت، با ترانهها و اشعاری از امیرخسرو دهلوی، عارف قزوینی، سعدی، نیما یوشیج، سیدذبیحالله قاسمی، اسماعیل اکبریمهر و... با تنظیم کیوان ساکت توسط مؤسسه آوای باربد به علاقهمندان موسیقی سنتی ایران، عرضه شده است و تمامی این پنج آلبوم در مراکز فرهنگی سراسر کشور در دسترس علاقهمندان به موسیقی اصیل ایرانی هستند.
نظرات شما عزیزان:
:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،